Elektrisch rijden, maar dan anders


Vandaag bij de D-incert workshop geweest op de Universiteit van Twente. Goede presentaties van 3 keynote speakers over het verleden, het heden en de toekomst van klein/normaal elektrisch vervoer.

Professor Wim de Ridder (futoroloog) over "toekomstige voren van duurzame mobiliteit". We hebben de industriele revolutie gehad, de ICT revolutie en nu de energierevolutie. De prijs van PV-cellen (in $/Wp) halveren net zo snel als de chip-dichtheid groeit. Dat beloofd nog wat voor de toekomst... zal elektriciteit binnenkort gratis zijn? Als we de statistieken mogen geloven gaat het wel daar heen. Mobiliteit aan de andere kant is van de publieke sector (openbaar vervoer, oftewel mobility 1.0) overgegaan naar private transport (mobility 2.0) en zal in de toekomst gaan naar autonoom rijden (mobility 3.0), oftewel de voertuigen uit de straat en op oproep beschikbaar! Voor meer info: www.futurestudies.nl of www.futuresfit.nl.

Professor Jan Schoormans (TUD/Industieel ontwerpen) volgde de toekomstverkenning op met een de vraag of "klein elektrisch vervoer een succes wordt?". We moeten hierbij vooral kijken naar de behoeften van de klant, is er een relatief voordeel t.o.v. huidig vervoer; utilitair, goedkoper, sneller of droger, dan wel is het meer fun? Op dit moment is het nog wachten op de early majority om de stap te maken naar elektrisch vervoer.
The Chasm (source: http://www.lorinthe.com).
Professor Wim Poelman (UT / industrieel ontwerpen) liet vele voorbeelden zien "designs of mobility devices", gemaakt door zijn studenten.

Daarna even uitproberen van de vele varianten op elektrisch transportmiddelen, van de Segway naar elektrische driewielers met een kleine footprint (zoals de Qugo en den Trikke) tot de grotere elektrische mini-autos zoals de eCars. Hier zie je mij op de Elmoto, wat een lekker ritje, snel optrekken en lekker met de wind in mijn haren.

Ik op een Elmoto HR2

1 opmerking: