Review Citroen C-Zero

Vandaag (dinsdag 13 april 2011) naar de AutoRAI geweest. Op zoek naar innovaties en de grote introductie van electrische auto's en andere alternatief aangedreven voertuigen. Naast de standaard voertuigen uitgevoerd met een verbrandingsmotor, had iedere stand wel een hybride auto of beter een volledig elektrische auto. Klein, groot, met vier wielen en ook twee wielen zoals de Vectrix, de enige elektrische motor.
Vectrix VX-1 li / Li+. 
Naast gezien is er ook nog een testrit gemaakt in de Citroen C-zero. Als fervente Citroen rijder wou ik deze parade-pony van Citroen zeker eens een keer uitproberen. De prijs van 35.500 euro (hij werd op de autoRAI voor 29.500 euro aangeboden) is een beetje over de top, maar de kosten per tank is dan ook velen malen lager dan bij het tankstation. De C-zero rijdt erg lekker en is erg stil, net zoals alle elektrische auto's in het EV buitenpark. Ik heb de stilte nog proberen te filmen, maar helaas was er te veel omgevingsgeluid.
Citroen C-zero. 
Met de testrit zijn we de stad ingegaan en een rondje gemaakt. De C-zero trekt lekker op, maar zo zonder geluid is dat toch een beetje raar. Door het gemis aan geluid lijkt het vermogen ook minder, wat volgens de specs zeker niet het geval is (zie tabel). Als we de C-zero vergelijken met het kleinste model C-2 (1.1liter) en de kleinste C3 dan heeft de C-zero vergelijkbaar vermogen maar is zo'n 10% zwaarder. De range is zeker minder, maar voor woon-werk verkeer zou 150km op een dag toch meer dan genoeg moeten zijn. Tevens is het niet meer nodig om om te rijden naar een tankstation, want die is gewoon thuis!

typegewichtvermogenrangeprijsprijs p.km
C-zero [ref]1110kg47kW / 64pk150km35.150 eur 2,1c
C-3 (1.1i) [ref]985kg44kW / 61pk845km13.300 eur10c
C-2 (1.1i) [ref]932kg - kW / 61pk500km11.500 eur - c
C-1 [ref]765kg50kW / 68pk700km 8.880 eur7,5c

De C-zero is er alleen in automaat, wat logisch is voor een elektrische auto. Dit is toch wel even wennen, maar uiteindelijk erg prettig. Het mooie van stil rijden is dat je bijrijder (in mijn geval Edgar) rustig kan gaan slapen, en dat je wakker wordt gemaakt door het geluid van de richtingaanwijzer als je  het buitenpark weer op rijdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten